Актуальность и практическая значимость работы обусловлена
возросшей ролью научно-исследовательского метода в обучении иностранному языку. В образовательном стандарте особое место отведено деятельностному, практическому содержанию образования, конкретным способам деятельности, применению приобретенных знаний и умений в реальных жизненных ситуациях. Проектная работа на уроках английского языка в начальных классах способствует формированию коммуникативной компетентности учащихся и позволяет учителю реализовать принцип индивидуального подхода в условиях коллективных форм обучения. Разработанный урок с использованием метода проектов может быть использован в практической работе с учащимися в 3 классе. При составлении данного урока нами решались следующие цели и задачи:
Цель: формирование иноязычной коммуникативной компетенции и формирование личности учащихся посредством реализации воспитательного потенциала иностранного языка;
Задачи: - формирование и развитие навыков монологической речи на элементарном уровне;
- развитие познавательной активности на уроке;
- воспитание эмоционально-ценностного отношения к дому, семье, друг к другу.
Оснащение: карточки для игры «Кто больше?» - 4 комплекта;
кроссворд «Домик»;
карточки с анаграммами – 1 комплект;
картинки с изображением членов семьи;
картинка с изображением дома;
листы бумаги (по 2 штуки на ученика), клей.
для интерактивной доски – презентация;
медали для победителей соревнований.
Ход урока:
Teacher: Good afternoon, my dear children!
Delight to see you today.
How are you? Are you well? (опрос нескольких учеников)
And I’m fine too, thanks.
Sit down, please. So, let’s start our lesson.
Could you answer my question?
(обращается к одному из учеников)
Where are you from?
P1: I’m from Russia.
T: Well, and you? (обращается к другому ученику).
P2: I’m from Russia, too.
T: Great! And what about you?
P3: I’m from Tatarstan.
T: Absolutely right! And the capital of Tatarstan is Kazan. Do you agree with me?
PP: Yes!
T: Good for you! (показывает картинку с домом) What’s this?
P4: It’s a house!
T: Quite right! Is it a big or a small house?
P5: It’s a big house!
T: OK! (показывает жестом на себя) I live in a big house, and you?
Do you live in a big house? (обращается к ученику).
P6: I live in a big house too.
T: Excellent! And what about you, Diana? (опрашивает нескольких учеников).
Wonderful! What about Marat?
P7: He lives in a big house.
T: You’re my treasure! Now let’s make your own house.
Look at me. I need a sheet of paper, pencils and glue. First of all I fold my paper like this. Then I mark the middle of it and fold it like this. And now I need a roof. Fold it like this. Then I take a red pencil and draw a roof. Now I want to draw the door and windows. I take my favourite color and draw blue windows and green door. That’s great! Finally I stick my house to another sheet of paper like this.
Now let’s do it together!
1. Take a sheet of paper.
2. Fold it like this.
3. Mark the middle of the sheet.
4. Fold it like this now.
5. And make a roof.
6. Take a red pencil and colour the roof.
7. Take your favourite colour and draw the door.
8. Take another pencil and draw the windows.
9. And stick it with glue.
That’s all! You’ve got very beautiful houses, you know!
T: What rooms have you got in your houses? Let’s listen to the noises and guess what room it is. (учащиеся слушают кассету и называют комнаты, в которых можно слышать те или иные звуки):
- It’s a bathroom, kitchen, bedroom, hall, living room.
На доску вывешиваются картинки с различными комнатами и подписи к ним.
Учитель показывает свой дом и говорит:
T: I’ve got a hall, a kitchen, a living room, two bedrooms and a bathroom in my house. And what about you? (опрашивает нескольких учеников).
P8: I’ve got a hall, a living room, a kitchen and a bathroom in my house.
T: Excellent! Clever boy!
Let’s have a rest!
Could you stand up?
One, one, one! – run, run, run!
Two, two, two! – go to the Zoo!
Three, three, three! – climb a tree!
Four, four, four! – touch the floor!
Five, five, five! – swim and dive!
Six, seven, eight! – that was great!
Nine and ten – count again!
Thanks, you may take your seats.
Tell me please who lives in your house? (на доске в помощь учащимся - картинки с изображением членов семьи).
PP: My Mum, Dad, I, my sister, my brother, my pet.
T: Exactly! Let’s revise our poem about family. Its name is…
P9: "My friendly family”.
T: Exactly! Who wants to begin?
P10: May I?
T: Yes, you are welcome. Will you come up to the blackboard, please?
P10: This is mummy, kind and dear.
This is daddy, standing near.
This is brother, see how tall.
This is sister, not so tall.
This is baby, sweet and small.
This is family one and all.
T: Splendid! You are the best!
Now I’ll divide you into 4 groups. You are Team 1(Team 2, Team 3, and Team 4). You’ve got the word cards (раздает карточки со словами). Put the hands on your knees. I say a word, for example, cousin. You must catch the proper word card. In the end we’ll count them. Are you ready?
PP: Yes, we are!
Учитель читает слова, каждый старается первым в своей группе взять нужную карточку.
T: Stop the game! Let’s count your cards! Who’s the winner? (определяют победителя). You are the best one, Danil! This is a medal for you!
Now look at the blackboard, please. Something is wrong with these words. Can you write them in a proper way? (дети, разделившись на команды, выполняют задание, побеждает та команда, которая справилась с заданием быстрее всех).
YMUMM – mummy ADYDD – daddy
RGYNNA – granny ISREST – sister
EPT – pet GDARNAP - grandpa
T: Well done! Now write down the members of your family around your house. (дети пишут на своих листах, а на доске слова закрыты).
All houses are so beautiful! Your families are happy. And you worked excellent today. Thanks a lot and good bye!